tirsdag den 16. juli 2013

Lækre burgerboller

Vi vil spise burgere til aften med en bøf indeni - stegt på grillen. Jeg plejer at købe de store fuldkornsburgere, men det bliver temmeligt dyrt, hvis man skal bruge en del. Og det skal jeg, for i aften kommer børnebørnene med deres forældre.

Så nu har jeg bagt selv - økologiske ingredienser. Billigere og så ved man, hvad de indeholder. I stedet for kun rugmel, så blandede jeg rugmel, fuldkorns speltmel og havreklid. De blev gode. Opskrift fra Arla app.








25 g smør
1½ dl koldt vand
1 dl kærnemælk
25 g gær
½ tsk sukker
½ tsk fint salt
2 dl rugmel (ca. 100 g)
4½ dl hvedemel (ca. 250 g)

Pensling:
kærnemælk
Pynt:
rugmel


Smelt smørret i en gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Tag gryden af og tilsæt vand. Hæld smørblandingen i en stor skål og tilsæt kærnemælk (blandingen skal være lillefingervarm). Rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt hvedemel tilbage). Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Del dejen i 6 stykker og form dem til boller. Rul hver bolle flad (ca. 10 cm i diameter). Læg burgerbollerne på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket i ca. 15 min. Pensl bollerne med kærnemælk og drys med rugmel. Bag bollerne midt i ovnen. Lad burgerbollerne køle af på en bagerist. Bagetid: Ca. 18 min. ved 200°.


Sendt fra min iPad



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.