torsdag den 14. november 2013

Afhængig af garn....eller hvordan min pusher modarbejder mig

Det er vist det jeg er. Jeg kan lige så godt erkende det først som sidst. Næsten al min tid går med det. Hele tiden er jeg på udkig efter det næste fix - i form af "strikketid". På arbejdet er jeg begyndt at se mit snit til lige at tage strikketøjet frem og få mit fix.
Jeg gemmer rundt i skabe, kasser, kurve mv. Det er virkelig kommet til at fylde i mit liv. Jeg er begyndt at sove mindre. Sidder til langt ud på aftenen og råhygger med strikketøjet. Sover ikke længere foran tv.
Jeg er også blevet utroværdig. Fx har jeg lige sagt til mig selv: Ikke købe mere garn - nu skal der bruges fra lager og projekter gøres færdige.
Min personlighed har også ændret sig. Jeg bliver let småirritabel, hvis jeg ikke får mit daglige fix eller bliver forstyrret, mens jeg er i gang med mit forehavende. Især hvis forstyrrelsen drejer sig om noget, der kan vente eller er ligegyldigt.
Hvad har jeg så gjort i dag. Købt for en "lille tusse"! Jamen det holder jo ikke.

Hvor skjuler jeg det, når alle smugstederne er ved at være fyldt op?
 
Sidst men ikke mindst har jeg skrevet til min pusher om hjælp. På Danske Spil har man et henvisningslink til center for ludomani. Det burde han også have.

Men han lever jo af det, så der er ikke meget hjælp at hente. Næh, han nærmest står på "pinde" for at opfylde ens behov. Hans kone er ikke spor bedre - hun har faktisk en hjemmeside, hvor hun inspirerer til forskellige former for "misbrug".

Fx. I aftes sent fik jeg behov for et nyt spændende fix. Jeg gik på nettet og bestilte. Da jeg vågnede i morges var jeg ikke helt tilfreds med ordren. Tænkte nu vil jeg skynde mig at annullere den.
Han åbner kl. 10. Jeg kunne ikke komme igennem. Ringede med minuts mellemrum den næste time, mens jeg sad og kiggede på alle de skønne tilbud. Og imellemtiden kunne jeg se på min mail, at nu var ordren allerede ekspederet og afsendt.
Hvad gjorde jeg så, da jeg fik ham i røret. Snakkede selvfølgelig med ham om fine fixerier, hvad der kunne gå godt sammen for at give den største rus af glædesfølelse, og inden jeg fik set mig om, havde jeg bestilt endnu mere.

Nu har jeg fix på lager til et stykke tid - tror jeg da, men jeg er jo ikke til at regne med.

Kun ganske få i min nærmeste kreds kender til denne blog. Det er mit sted, hvor jeg deler denne " skjulte" afhængighed sammen med andre, der har det lidt, som jeg. De er nok ikke helt så hårdt angrebet.

Jeg har Googlet det (afhængighed af garn)- men her er ikke megen hjælp at hente. Tværtimod - skriver man garn i søgefeltet, dukker fristelserne op. Og man skal da slet ikke skrive garnudsalg.dk, for det fører kun på afveje, når man er så svag som jeg.

Nu er i advaret.

"Giv mig indsigt til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre,
- og mod til at ændre de ting jeg kan,
- og visdom til at se forskellen."
 
Se disse små lækre fix, som jeg tit går og glæder mig over. Hvilken en skal jeg bestille en større dosis af, kan jeg finde på at tænke. Hvad skal det dog føre til?
 
Jeg har hørt, at første skridt til at gøre noget, handler om at erkende sit problem.
 
Dette skridt er hermed taget.
 
Men jeg gør nok heller ikke mere ved det. Tværtimod så beder jeg til, at jeg som ældre ikke får krogede fingre eller andet, der kan forhindre mig i at få mit daglige fix.
Jeg håber bare pensionen rækker.

p.s. Og nu er min anden ordre allerede afsendt fra min pusher. Kan I se, hvordan han "modarbejder" mig" :)
 
 
 
 

9 kommentarer:

  1. Du er ikke alene om den last. Jeg er også belastet og kan ikke få nok. Det på trods af at jeg bestemt ikke mangler noget af nogen art. Men det gælder om at samle forråd inden pensionen, hvor der nok ikke er lige så mange penge til at hamstre for. Garnudsalg er et meget farligt sted.

    SvarSlet
  2. - kender det alt for godt...og som en veninde skrev i formiddags, da hun fik nr 2 nyhedsbrev fra din pusher..."hvordan vidste han, at jeg havde slettet den første, for ikke at blive fristet????"
    MEN du er på ingen måde alene, går du lidt tæt på strikkebloggerne, så har næsten alle et dilemma som du....
    Har du hørt den nye "strikkesangen" som kan aflyttes via you tube?

    SvarSlet
  3. Hi hi nej hvor jeg dog kender det... Dit garn liv ligner mig. Jeg elsker garn og nogle gange kan jeg slet ikke få nok af det, eller retter aldrig kan jeg få nok.... Og jeg glæder mig over hver eneste ting jeg selv får lavet og over alle jeres ting. Elsker at se ind til jer og læse jeres historie om jeres fed med garn...
    Fedt garn du har fået.

    SvarSlet
  4. Hi hi, den kunne altså godt lyde som hjemme hos mig :)), meeeeen når man nu elsker garn og at strikke så er vi jo oppe imod store kræfter, vi må stå sammen og huske hinanden på nye dejlige ting til pindene, og link til at købe mere garn, når der nu ikke er hjælp at hente

    SvarSlet
  5. Jeg kan også være med i misbrugsgruppen. Jeg synes dog ikke, at det ser ud til, at du er hårdt angrebet. Jeg kan snildt strikke 10 trøjer fra mit lager, uden at beholdningen reduceres nævneværdigt ;-) Jeg røg også på tilbud fra nyhedsbrevet, hvor jeg i et øjebliks vanvid tænkte, at jeg sagtens kan nå at strikke 3 herre-sweatre inden jul - godt nok på pinde 5, men alligevel.... Det er egentlig lidt bagvendt, at vi klager over hurtig betjening, god service og kvalitet. Jeg vil lige tilføje en ting mere på listen, nemlig lang løbelængde. Jeg køber som regel hele cones, og kan næsten ikke få dem brugt, fordi garnet strækker så langt.

    SvarSlet
  6. Uh, jeg er ikke alene, kan jeg se! Hvor er det skønt! Jeg kan melde mig under fanerne! Sidst, jeg lige skulle kigge ind på de nye gode tilbud, "kom jeg til" at lægge i indkøbskurven under kigningen.. Og hvad var der så dér? Jo, 5 garner, jeg havde lagt i kurven sidste gang, jeg lige skulle kigge. Uha ;)

    SvarSlet
  7. Personlighedsforandring, utroværdighed ..... hvor dejligt at jeg ikke er ene om disse "symptomer". Selvom jeg så er meget stolt af mig selv, at jeg ved sidste (fødselsdags)nyhedsbrev IKKE kom til at lægge noget i indkøbskurven. Det må da være et godt tegn (host .... der var så lige få dage inden kommet ca. 3 kg garn til huse) :-)
    Men bortset fra det, så har du en meget flot og inspirerende blog.
    Keep on knitting :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er det dejligt at opdage at man ikke er alene med sine laster:) Jeg elsker at købe nyt garn og også at rydde op i mit lager. At drømme om alt det jeg skal lave af det smukke garn, og beslutte hvad der er SÅ lækkert at det skal have en særlig plads i stuen, i min strikkekrog.....

    SvarSlet
  9. jeg fandt disse ord som jeg satte i ramme
    kære mand

    når din kone kikker garn,
    så bare husk at garn er
    billigere pr. nøgle end
    psykologer pr. time

    det isolerer godt og sparer
    derfor på varmeregnskabet

    et nøgle om dagen holder
    lægen fra døren

    mens hun sidder og strikker
     Har du fred

    Selv fed silke har 100% færre
    Kalorier en is og kage.

    Der findes endnu ingen behandling
    for strikke afhængighed

    Tænk hvad hun ellers
    kunne finde på

    Sidst men ikke mindst
    Hun fortjener det!!!

    (og mangler du for resten ikke
    noget nyt værktøj?)
    jeg kunne ikke indsætte mit billede ind så i må nøjes med ordene
    i kan finde billedet på facebook efter mandag den 22-01-2018 kl. 12.00

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.