søndag den 10. november 2013

At stå lidt på tæer....eller hvordan man bliver klogere på strikkesproget

Et godt udtryk.

I går var jeg på arbejde - pædagogisk dag, hvor det i øjeblikket handler om forberedelse til den nye skolereform. Hvilket indhold og udtryk skal den have på vores skole?

Læring er jo dels at vedligeholde og føle sig tryg i det man kan - men det handler jo i høj grad også om at udfordre, så der kommer ny læring til og dermed udvikling. Børnene skal hver dag udfordres, så de må stå lidt på tæer - men de skal også kunne hvile og føle sig trygge i det, de kan.

Således synes jeg også det er i min strikkeproces. Hvordan gør man det? Hvad har i dette tilfælde Annette Danielsen egentlig tænkt? - "slå dr om højre pind" - heldigvis er der stor hjælp at hente på nettet - nå, bare sådan - og så kører det igen.

Efterhånden udvides ens forståelse af "strikkesproget".

Det kræver sproglig præcision at skrive en strikkeopskrift, hvis man vil gøre den tilgængelig for en større brugerskare, hvis man da vil favne både nybegyndere og de mere drevne ud i strikkekunst.

Der er ingen tvivl om, at jo mere man står på tæer, jo mere lærer man.

Måske skulle man holde sig til en designer, så man efterhånden kommer ind i vedkommendes sprogbrug?

Da jeg strikkede Peasy efter engelsk opskrift, stod jeg virkelig på tæer og lærte mange nye "tricks". Her var ordbogen på www.paapinden.dk mig en uvurderlig hjælp. Youtube lige så.

"Sydfrugter", som er mit hovedprojekt lige nu, kræver koncentration. I dag blev højre forstykke strikket færdig. Her laves vendestrik i halsudskæringen. Aldrig prøvet før og det var her der skulle slås drejet om. Dette opslag skal så bruges senere, så der ikke bliver huller. Smart!

På pædagogisk dag var der en del oplæg, så jeg måtte have noget at lave, som var enkelt, så her fik jeg strikket et lille ærme til en str. 2 år. Jeg er i gang med at teste en opskrift, som ikke er helt på plads endnu. Så her bliver jeg virkelig opmærksom på, hvad præcision i sproget betyder.

Det åbner øjnene for, det arbejde det er at komme fra en ide til en færdig og brugbar opskrift, som selv jeg vil kunne forstå - for det er jo en balancegang, hvor meget man skal stå på tæer, inden man bliver træt og giver op.

Mon du har stået på tæer fornylig?

God søndag

 

1 kommentar:

  1. At skrive speciale er som at stå på tæer i virkelig lang tid - men øvelse gør jo mester :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.