tirsdag den 28. april 2015

Zig-Zag top - og et par nye teknikker

Alt i mens jeg sad og strikkede kom jeg pludselig til at se den smukke struktur, der var i mine garnnøgler. Det kunne jeg da godt lige fryde mig over :)

Jeg kan også godt lide at strikke i garnet - og jeg tror, at det bliver en rigtig fin sommerbluse.


Viscolin tv. og Bomulin th. fra Isager garn
Opskriften er fra bogen Strik a la Carte af Marianne Isager - og det er ikke for begyndere at læse og forstå hendes opskrifter, vil jeg lige huske at sige

Det er godt at have styr på ind- og udtagninger, for dem er der rigtig mange af - og jeg synes blusen er genialt designet. 

Den strikkes oppe fra og ned, hvilket passer mig godt, så den kan prøves undervejs.

Således udtagningerne set nedefra 
Det ser fint ud, når udtagninger er symmetriske og lænken drejer til hver sin side
Fra Børnestrik pind 3 Lene Holme Samsøe: Udtagninger 

    I de engelske opskrifter bruges det meget - Make one Left and Make one Right

    God video kan ses her på youtube

Jeg kan godt lide at afprøve nye teknikker - når skulderstroppene er lavet, skal der slås masker op imellem stroppene til for- og bagstykke. Ligeledes slås der også 27 m op til sidepaneler 

Hvordan bliver det pænest - og giver en god opsamlingskant til kanterne?

Denne gang fandt jeg en ny måde at gøre det på. 



Jeg fandt en instruktion her på Familiejournalens Strikkeskole

Nedenfor kan du se resultatet. Jeg synes, at det ser fint ud og nemt at samle masker op i senere til ærme - og halskant.


Jeg har markeret de 16 ind- og udtagningssteder med garn denne gang. 

Sommetider finder jeg markørerne kantede og irriterende, de orange bomuldsmarkører er bløde og flyttes let.


Zig-Zag er i gang. 

Nu er det bare rundt og rundt og holde koncentrationen på hveranden omgang

Jeg tænker, at lave den længere og lidt bredere nedover, men det skulle være enkelt at gøre

Blot droppes indtagningerne på en omgang :)

God tirsdag


5 kommentarer:

  1. Det er den skønneste sommer top! Jeg har strikket flere af dem. Jeg undlod at tage ud hhv ind på nogle omgange så jeg fik en let taljering... og strikkede så lang jeg havde lyst til....
    Jeg har også maskemarkører ved alle zig og zagger... Synes det bare kører derud af ...
    God illustration af make one left, make one right.

    SvarSlet
  2. Ej hvor bliver den flot - jeg har også bogen og har flere gange tænkt på den...smukt mønster. Der er god hjælp til nye teknikker på nettet - det benytter jeg mig også af, hvis der er noget jeg vil lære. Så kan det bare blive sommer snart :-)

    SvarSlet
  3. Den sommer bluse ser da spændende ud. Hvad er det for en slags garn? Isagers opskrifter kan godt være komplicerede. Da jeg strikkede Cuba trøjen (fra Afrikabogen) stødte jeg på nogle fejl. Jeg fandt ud af, men kun fordi jeg først havde lavet et strikkeprøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilket garn det er, står under billedet Madam Sand :) Isager laver mange skønne ting, men til at skrive opskrifter kunne hun lære noget af Annette Danielsen

      Slet
    2. Ups - det havde jeg ikke set.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.