tirsdag den 1. september 2015

Rumpenisse ... hvaffer det for?

Smilla 10 mdr
Oprindeligt er udtrykket fra bogen Ronja Røverdatter af Astrid Lindgren. Ronja møder de små væsener, der bor under jorden og hele tiden siger: Hvaffor det for, hvaffor det for?


Min lille Rumpenisse er hende her, som nu er startet i 1. klasse.

Kælenavnet hænger stadig ved, dog bruges det knap så meget, som da hun var lille - nu er hun jo en stor pige på 7

Hun følger interesseret med i, hvad jeg strikker og synes, at det er sjovt at det får navne. Nu fik jeg jo lavet en "Ditlev", så skal der vel også være en "Smilla"

Det er der nu kommet en "Rumpenisse" ud af.

Lang og tynd er hun - og passer overvidde med en på 4.

Hun hoppede i en af mine nyligt strikkede trøjer, men måtte jo desværre erkende, at den var lige kort nok.

Det var her vi kom til at snakke navne til trøjer.

Trøjen er længere bagpå - så rumpen kan holdes varm - og så huskede jeg hende på mit kælenavn til hende. Det navn kan hun godt lide.

"Så skal jeg have en rød til jul, der er stor nok", kommenterede hun.

Det skal hun selvfølgelig have - og den er klar.




Jeg har genbrugt blonden fra Marshmellows - med en lille udvidelse af et hulsnoningsmønster.
Enklere og lettere bliver det ikke at strikke en blonde med så god effekt.
Tanken var at lave en trøje med høj nakke uden vendestrik.



 Manchetten skulle også være lidt fin, nu hvor det måske skulle være en juletrøje :)

Og endelig fik jeg alligevel lyst til at eksperimentere med vendestrik - jeg har før brugt metoden "wrap and turn"(engelske udtryk), når jeg har strikket efter engelske opskrifter. Her pakkes masken ind, før man vender. Men en dag på FB, så var Anette Appel lige på, så i en lang tråd, fik jeg styr på german short rows - så de blev brugt nederst på ryggen.



 Nu behøves vel ingen opskrift? Ok - den er nu på ravelry

Nu kan julen bare komme an - og Rumpenissen skal have sin røde julebluse

Nu er jeg i gang med en til Rumpenissens mor i fv Skifer.

Rumpenissen er strikket i Blackhill Cottonwool - på pind 4

Hvaffer det for?




 

4 kommentarer:

  1. Den er så fin. Kommer der en opskrift? Kunne godt bruges til mit yngste (snart 7-årige) barnebarn.

    SvarSlet
  2. Der er lagt en opskrift på Ravelry. Mange hilsener Ellen

    SvarSlet
  3. Dejligt billede af den lille rumpenisse og så af en stor flot 7 årig... Selvfølgelig skulle hun have en juletrøje!
    Det er så fint og enkelt et mønster... Jeg er da misundelig på ungerne!
    Jeg vil også gerne have en smuk juletrøje.... kunne du ikke lige overveje det???

    SvarSlet
  4. Så dejlig en lille (og stor) rumpenisse. Godt navn til en trøje, der går ned over rumpen :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.