fredag den 13. september 2019

Klip i strik - "Striber eller ej"

Jeg er rigtig glad for min "Striber eller ej" - den sidder godt. Så hvorfor ikke bruge den til den cardigan, som jeg sådan mangler. Jeg har slidt hul på ærmet på de to jeg har.


Der er ingen vendestrik med forkortede rækker i denne, som jeg har opdaget ikke alle bryder sig om, fordi de har svært ved at få dem pæne især i den venstre side. Det har jeg skrevet lidt om, hvordan man undgår i min gruppe på Facebook

Så her laves den forhøjede nakke ved i starten at strikke frem og tilbage

Når den forhøjede nakke er færdig, slås masker op midt foran og resten af trøjen strikkes rundt.

Opskriften kan man jo lige så godt bruge så meget som muligt, hvilket mange har gjort - se blot billedgalleriet her. Du kan sagtens strikke frem og tilbage til cardiganen hele vejen ned - men det er rigtig mange vrangmasker på p 3.5, så derfor er det så genialt at kunne strikke rundt og klippe op.

Jeg vil kort her forklare, hvordan jeg har brugt min opskrift. Når maskerne slås op midt foran - slår jeg 5 ekstra m op. Disse strikker jeg 1 vr, 3 r, 1 vr. Vrangmaskerne gør det nemt at se, hvor der skal bukkes om og hvor der senere skal hækles en forstærkning, inder jeg klipper op til cardigan.


Så strikker jeg eller bare trøjen, som opskriften beskriver. Når den er strikket færdig som trøje samles masker op til halskant. Dette gør jeg også til cardiganen - her har jeg leget lidt med at strikke rib, som afsluttes med lidt rul, som også bliv brugt på "Miss Forårsrul"


Nu er trøjen klar til at blive omdannet til cardigan. Her er den strikket i højlandsuld, så det er fint. Jeg har også brugt metoden til min "123Cardigan" som er strikket i Blackhill Cottonwool ligesom min "Striber eller ej". Det går også sagtens an.

Jeg bruger altid denne side, når jeg skal hækle, fordi billederne er så illustrative, selvom den er på engelsk. Det var her jeg lærte det for flere år siden, men mon ikke der kan findes tilsvarende på youtube på dansk - på engelsk hedder det "steeking" (forstærkning - reinforcing)

Fandt lige denne som viser det samme på film - også engelsk men meget illustrativ.


Jeg bruger ofte strømpegarn i samme farve til at forstærke (hækle) med.


Det vigtigste er at få fæstet i kanten før du begynder (det vises på linket) og så få hæklet omkring de "rigtige masker" (tegning på linksiden) nemlig i forreste ben af maske 2 og bagerste ben af maske 3 - her er vrangmaskerne en hjælp. Der skal hækles en hver maske og kun én gang.
Jeg tillod mig at "låne" dette foto. Maske 1 og 5 er mine vrangmaskerne. Maske 2, 3 og 4 strikkes ret.

Første gang jeg skulle prøve - brugte jeg én af mine strikkeprøver til at hækle og klippe op - så laver jeg mig selv en lille kursusdag, hvor jeg studerer videoer og andet godt og afprøver i praksis.

SÅ TURDE JEG GODT BAGEFTER!


Efter hæklingen samler jeg masker op til forkant, før jeg klipper op, så er der styr på det - og nemt at afmærke knaphullerne lige overfor.



For at få kanten til at lægge sig pænt samler jeg 3 m op og springer over hver 4. maske





Så er jeg ved at være klar til at klippe op. De to stolper er strikket

Og HOKUS POKUS ender hæftet - min længe ønskede cardigan er færdig.



Jeg håber du har fået lyst til at prøve. Lav dig selv et par kursustimer. Strik en prøve - og prøv teknikken - det er så dejligt at kunne.....

Det var bare det. God weekend


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.