onsdag den 14. september 2016

Top down strik .... derfor (efter "Rosa")

Jeg strikker helst oppefra og ned - topdown, hvorfor?

Det giver så mange fordele - den største, at det kan prøves undervejs

Halsen - er den stor nok - for stor?

Så kan den justeres eller laves om uden at der er brugt meget tid på det

Overvidden kan reguleres - skal den sidde tæt eller løst

Ærmerne får den længde jeg lige nøjagtig ønsker

ligeså længden

så skal der kun hæftes ender og monteringen er hurtigt overstået

Alt dette er jeg begyndt at værdsætte endnu mere efter "Rosa"

Min ældste datter faldt for "Rosa" fra Suveræn Strik" af Lene Holme Samsøe

- en flot trøje, som jeg efter lidt overtalelse sagde ja til

Den skulle strikkes i originalgarn- langt dyrere, end det jeg plejer at bruge - men pyt, garnet blev fødselsdagsgave i marts.

Det var ikke sådan at finde den rigtige farve - valget var faldet på Lavendel. Men mange forhandlere af garnet havde ikke denne farve.

Så fandt vi frem til Else Marie - hende kom jeg til at holde meget af.  I opskriften stod, at der skulle bruges 10 ngl - træls at købe 11, og så evt få én i overskud af et dyrt garn.

Else Marie sagde ved bestillingen, at hun ville gemme 2 ngl, hvis jeg nu fik brug for det...

Nu kom der så til at gå rigtig lang tid, inden jeg fandt ud af, om jeg kom til at mangle.

Trøjen var langsommelig at strikke med alt det mønster, så det var strik, der foregik ved skrivebordet med forstørret mønsterark :)

Endelig satte jeg og datteren en deadline 1. sept. og i 14 dage op til gav jeg den en skalle.

Da jeg nåede op til at skulle sætte alle delene sammen - kunne jeg se, at jeg kom til at mangle garn - og Else Marie havde heldigvis holdt ord - hun havde gemt - og sendte straks ét ngl til i samme indfarvning - åh tak

Nå - men hele dagen i dag har jeg syet sammen og strikket hals, som jeg var meget i tvivl om - og hvad nu - hvis den ikke duede?

Anne skrev på Instagram, at hun havde strikket den, men fik ikke halsen og skulderpartiet pænt - så hun havde trevlet op - det hele - hjælp!!!

Trøjen er altså strikket nedefra og op i 4 dele, som sættes sammen under armene, hvor raglanindtagninger så begynder.

Jeg var i tvivl om ærmelængden? Ærmegabets højde? Halsudskæringen? Og hele tiden - mon garnet nu slår til.

Opskriften var rigtig fin at følge - blot ikke til sidst - her blev jeg ladt lidt i stikken - der stod at raglanindtagene skulle fortsætte, mens nakken blev strikket højere - det skulle de så ikke på ærmerne- tror jeg ikke, for det ville ikke blive pænt.

Jeg undrer mig over, at garnet ikke slog til, da strikkefasthed var i orden og originalgarn blev brugt, for jeg strikkede den faktisk 3 cm kortere.

Havde jeg strikket oppefra og ned - kunne jeg have strikket den lidt kortere endnu, da den er lang nok - og så fået garnet til at slå til.

Men nu er Rosa færdig - jeg er pavestolt over at have gennemført et kæmpearbejde - synes jeg selv

glæder mig til at give den til datteren og se den på.



Skulderpartiet blev fint


Da jeg nogenlunde passer str. med datter - har jeg selvfølgelig prøvet den

Den sidder som den skal - halsen er ikke mig, så derfor er det godt, at datteren kan lide den slags hals

Flot trøje - flot opskrift af Lene Holme Samsøe

Tip tap tønde - nu kan nyt begynde ...

3 kommentarer:

  1. Tillykke med det flotte arbejde. Den er virkelig smuk ��

    SvarSlet
  2. Smukt strikket, smukt grn, smuk farve.
    Det var den hals jeg ikke kunne forliges med. Designet må kunne vendes på hovedet og tilpasses vores temperamenter...!
    Det bedste er, at modtageren kan lide resultatet af dine frustrationer og anstrengelser.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.