fredag den 1. november 2013

Halsudskæring ....eller højere nakke på top-down raglansweater

Jeg er ikke den store ekspert ud i strik. Jeg prøver mig frem og trevler rigtig meget op.

På et tidspunkt lagde Lise-Lotte Weller en top - down raglanopskrift på sin blog. Dens halsudskæring er ens for og bag. Det passer ikke mig, da jeg hader at fryse i nakken. På et tidspunkt strikkede jeg cardiganmodellen Peasy, som jeg også strikkede top down, for derefter at klippe op. Den havde en perfekt "nakke", der lige passede til mig. Den bruger jeg nu som start på alle mine top-downs :) med stor succes.

Nogle bruger vendestrik - det har jeg til gode at prøve til dette formål.

Nu lægger jeg min måde at gøre det på her, da mange spørger til den - så har jeg også fremover et henvisningslink.

(Senere har jeg tilføjet et par billeder, som er fra min herretrøje med lidt flere masker)


Tilføj billedtekst
 
Her et kopi af det svar jeg gav i STRIK-gruppen, da jeg strikkede min grå "blonde".
Jeg starter med at strikke frem og tilbage for at gøre nakken højere.
Jeg har her slået 54 M op str. M. På første pind fra vrangsiden sættes markører til raglan.



Billedet her er fra str L = 58 m

 
Fordelt med markører 1,6,40,6,1, så starter jeg raglanudtagning på retsidepinden.
 
Således fortsætter jeg til forstykkets masker er vokset fra 1 til 9 masker.
 

her ses fra venstre ryg, ærme, forstykke
 
 
Så slår jeg yderligere 36 masker op til forstykke (her passede det lige med blondens maskeantal) og begynder nu rundstrikning. (Samme antal masker som på ryggen)
 
Masker slåes op midt for - runden kan begynde

 
Så går det ellers der ud af som en almindelig top- down.




Inden blonden er påbegyndt her - er der strikket 3 retriller - men kun på de nyopslåede masker. Resten af kanten har jeg samlet op, når jeg monterer trøjen til sidst således.
 
Her har jeg afsluttet arbejdet med at samle masker op i halsudskæringen langs forstykkets hjørne, skulder og ryg og strikket frem og tilbage i retstrik.

Jeg starter i højre side, samler 12 masker op langs forstykkets hjørne, 5 masker over skulderen og 36 masker i nakken. Der strikkes samme antal riller som på forstykket - og den syes til kanten på forstykket.
 
:)NB - Håber det gav mening - ellers spørg igen.

Næste gang jeg laver en top-Down vil jeg opdatere med bedre billeder


7 kommentarer:

  1. Jeg ville ønske, jeg havde set denne forklaring, før jeg strikkede min bluse, for den "skærer" en smule foran i halsen. Tusind tak for din gode beskrivelse.

    SvarSlet
  2. 1000 TAK. Det er altså genialt.
    Og nu bliver jeg jo nysgerrig efter at vide, hvor det fine mønster, på blusen, stammer fra..,o)?

    SvarSlet
  3. skal i gang med en bluse, så din fremgangsmåde vil jeg afprøve:)

    SvarSlet
  4. TAK for din vejledning! Det har altid irriteret mig, at mine top-down-raglan bluser sad dårligt ved halsen. Det gør de aldrig mere:-)

    SvarSlet
  5. Hej Ellen - jeg er ikke så hurtig til lige at gennemskue hvordan man kan bruge din metode med forhøjet nakke til andre top down bluser?? Tager man det antal masker der skal sættes af til nakke og deler maskerne som du har gjort? Og når der er taget ud fra 1 til 9 masker, slår man så bare de resterende masker op - altså så maskeantallet passer med antal masker i modellen ??

    SvarSlet
  6. HJÆLP Jeg er noget noget tumpet til at forstå beskrivelser af strikkemetoder og opskrifter. Kan du hjælpe mig
    Jeg har en 140 m på en pind til halsudskæringen nu skal de sættes på rundpind hvor der skal sættes 4 markører af til raglan og udvides med 8 m. midt for til "klip op". der er sat en tråd midt bag.
    Hvor skal omgangen starte?
    Hvordan strikkes til vendemasken er det fra midt for forbi markør 1 og 2 til markør 3 (raglan højre bag) .....Har jeg forstået det rigtigt ????
    Mange venlige hilsner Henriette

    SvarSlet
  7. Kære Ellen
    Jeg har nu fået godt fat om nakkeforhøjninger takke være din fine foto gengivelse og beskrivelse. Jeg har dog viderudviklet den og syntes lige jeg vil fortælle dig hvordan.
    Jeg starter med at strikke halskant (rib eller ??) så bruger jeg din opskrift med markør, men jeg sætter de forreste 42 masker masker på en ventenål. så strikker jeg frem og tilbage med raglan på rundpinden præcis som du beskriver. når Arbejdet er groet med de 8-9 masker i hver side foran hæfter jeg disse fast til Halskanten masker i hver side og sætter de resterende masker fra ventenålen over på rundpinden pinden....Således kan man undgå at tilsætte halskanten bagefter....Håber det er skrevet nogenlunde forståeligt
    Mange venlige hilsner Henriette
    Mange venlige hilsner

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.