onsdag den 26. februar 2014

Halsudskæring til top-down eller hvordan raglan ... ikke bare er raglan

Jeg er glad for at strikke top - down. Mit kendskab fik jeg, da Liselotte var så sød at lægge en opskrift på sin blog. Frit tilgængelig for alle. Måske du også har eller kan få glæde af den. Så findes den lige her.

Den første top - down jeg strikkede er den mørkegrå trøje i chunkyuld fra garnudsalg.dk.  Den er strikket lige efter Liselottes top- down opskrift. Den lysegrå er efter jeg har justeret, så hendes grundopskrift passer til mig.


 
 
Min nakke fryser altid, så derfor vil jeg helst have en højere nakke fremfor samme halsudskæring for og bag, som den er i Liselottes opskrift.

Hvordan jeg etablerer det, før jeg påbegynder top- down kan du læse i tidligere indlæg i menuen her til højre på bloggen.

Det betyder, at jeg i starten arbejder "fladt", før jeg begynder at strikke rundt.

En af mine læsere bemærkede, at jeg i går skrev, at den raglan, der er i Heidi Kirrmaiers opskrifter, passer bedre til mine smalle skuldre.

Her ses forskellen på raglan:


Som Liselotte pointerer er det kun en grundopskrift, hun har lagt til fri afbenyttelse. En god en af slagsen til glæde for mange.

Jeg har altså lavet mine justeringer - og dermed min egen grundopskrift, som er den lysegrå.
Når først man har noget, der fungerer, så kører det bare.

Og top - down er genialt al den stund, at man kan prøve og justere undervejs.


God strikkelyst på sådan en onsdag, hvor tandlægen venter mit besøg :(



10 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig... Top-down er en genial strikkemåde. Og jeg vil også gerne have en højere nakke på min trøjer.
    Har strikket frem og til bage lige som du. Men din halskant står særligt fint og i pagt med mønstret foran. Hvilken maskefordeling har du brugt til dine raglanudtagninger???
    Strikkehilsner. Anne

    SvarSlet
  2. Det gode ved at lave tingene selv er jo heldigvis at man kan justere fuldstændig som det passer én - meget smuk lysegrå trøje :-) OG ikke mindst flot, flot Maestro :-)

    SvarSlet
  3. Jeg er også en af de nye strikker af top down og er også forfalden til denne måde at strikke på. Dog fryser min nakke desværre også lidt vel rigeligt så jeg skal også have nakkenstykket noget længere op. Det er to smukke top downs du viser frem.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Jeg har også prøvet top-down for første men bestemt ikke sidste gang. Tak for inspiration til hvordan man laver forskel på nakke og forstykke, det skal der eksperimenteres med. To smukke grå trøjer :) Helle

    SvarSlet
  5. Endnu engang tak for gode forklaringer. Havde det samme problem med min første top Down. Fortsat god strikkelyst, følger dig med glæde

    SvarSlet
  6. Fin trøje, men jeg ville bare meget hellere have tilsat ærme, da raglan ikke klæder mig.

    SvarSlet
  7. Tak fordi du deler dine vejledninger. Raglansweatre har den bedste pasform efter min mening og med dine vejledninger vil jeg begive mig ud i én til min mand, strikket på tynde pinde, så det skulle gerne lykkes.

    SvarSlet
  8. Hejsa!
    Har i nogen tid fulgt med fra sidelinjen, tak for dejlig inspiration indtil nu:-)
    Nu er jeg så på vej til at hoppe ud i en cardigan med forhøjet nakke som du her beskriver - tænker ligeså at bruge Liselottes gratis raglan, da den virker dejligt tilforladelig.
    Men så er det, jeg ikke helt er med på systemet bag den forhøjede nakke. Jeg har også smalle skuldre, og tænker det vil være fint at state med færre skulder-masker. Men de masker du flytter fra skuderen, hvordan fordeler du dem? Har gransket din top-down herretrøje, dog uden helt at kunne greje det...
    Mange strikke-hilsner, Trine:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Jeg starter kun med én eller to masker sædvanligvis på forstykket og få ærmemasker 4 - 6 m. Du kan jo se metoden på mit mest populære indlæg om halsudskæring - men ellers er jeg selv begyndt at lave opskrifter, så du kan jo vælge at købe en grundopskrift fx. Happy 2016. Den har mange brugt til at lave deres eget design ud fra. Halsudskæringen bliver rund, når blonden udelades. Mvh Ellen

      Slet
    2. Hej igen!
      Tak for uddybning af maskeantallet:-) Men det lyder som om jeg må en tur forbi din ravelry-side:-)
      Venlig Hilsen Trine.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.