onsdag den 10. december 2014

10. december 2014 .... temaet i dag: Konfliktfri jul

"Prøv at dæmpe forventningerne ned
om nogle juledage uden konflikter, 
problemer eller udfordringer. 
Tag julen som Forsynets kærlige favntag
om menneskelivet med alle dets 
svagheder, fejl og mangler."


Fra serien: Værd dig selv - det er din jul
                                        
(Forsynet - ikke et ord der bruges ofte nu om dage. Hvad er Forsynet - iflg wikipidia:
 
Forsynet er en guds eller det guddommeliges omsorg for mennesket gennem en indsigt i fremtidige begivenheder.
 
 "Der falder ikke en spurv til jorden uden Guds vilje", siger Jesus. Det er et af de udsagn, som har gjort, at man i kristendommen taler om et forsyn.)
 

"Julen er hjerternes fest" - "I julen skal vi være gode mod hinanden" høres derimod ofte.
 
Der er mange forventninger til julen, - forventninger om en en tid, hvor familien samles og hygger. 
 
Hvor mennesker mødes, tror jeg ikke det kan undgås at konflikter eller udfordringer opstår.
 
Det er vel også en tid, hvor man forsøger at pleje sin dårlige samvittighed og inviterer den enlige tante eller onkel, som naturligvis ikke skal sidde alene juleaften, men som er så irriterende at være sammen med, så man ikke besøger vedkommende i løbet af året.
 
Livets erfaringer har lært mig, at der forventes, at visse kameler må sluges i juletiden.
 
Min barndomsjul var oftest præget af konflikter, som jeg husker det. Dengang lod man sig ikke sådan skille, fordi man levede som hund og kat i det daglige.
 
Hvad er mine forventninger til kommende jul?
 
Jeg ønsker fred og ro. Afslappende dage hvor man kan være sig selv - gerne sammen med de mennesker, jeg holder af, og hvor man kan være sig selv - men jeg ved også, at jeg nok må sluge en kamel eller to - at gå på kompromis ophører jo ikke, fordi det er jul.
 
I år er der en god, lang juleferie - så der glider kamelerne lettere ned. Så jeg har også inkluderet disse i mine forventningerne til julen.
 
Værd dig selv
 
Glædelig 10. december
 
- og jeg har stadig ikke pyntet til jul, hvilket aldrig er sket før, men mon ikke jeg snart går i gang?
 

2 kommentarer:

  1. Ja, vi må også sluge kameler, selvom det er jul :)
    Jeg skal arbejde juleaften, så jeg er så heldig at se rigtig mange forskellige juletraditioner. Der bliver nok også tid til at nyde en lille julemiddag sammen med skønne kolleger. Den 25. holder jeg fri og så står den på arbejde resten af julen til og med den 30. december, så min jul bliver noget anderledes end din, men jeg er ikke at beklage - jeg har nemlig fri fra på næste onsdag og til og med den 23. dec.
    Håber du vil nyde din juleferie, så du er klar til de sidste udfordringer i skoleåret 14/15 :)
    God jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Janne. Ja nogen må jo holde hjulene i gang, så tak for det. Ja, jeg tæller ned til at gå på efterløn. Tænk sig næste år har jeg hele december til at jule derhjemme, så skal der nok blive pyntet op. God jul til dig

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.