tirsdag den 9. december 2014

9. december 2014 ..... Halsdisse/vindstopper

'"Lad være med at prøve på at gøre
et overmenneskeligt forsøg på at skabe
den perfekte, julekortlignende fejring af
højtiden.
 
Julens budskab er, at Gud blev menneskeliggjort,
ikke at menneskene blev gjort til guder."
Fra bogen Værd dig selv: Det er din jul
                 
Når jeg ser den trætte husmor på tegningen ovenfor og tænker tilbage på min barndomsjul, så mindes jeg min mor aftenen før juleaften.
I køkkenet havde vi et ferniseret gulv. Og når vi børn var kommet i seng d. 23. december, så gik min mor i gang med at fernisere køkkengulvet. Det kunne ikke gøre før, da det jo skulle være fint og rent til højtiden. Møblerne skulle formentligt sættes til side, gulvet rengøres og tørres, før det kunne ferniseres.

Min mor havde desuden fødselsdag 24. dec, så efter få timers søvn skulle hun tidligt op og gøre klar til fødselsdagsgæsterne, som i følge mange års tradition altid kom til morgenkaffe.
 
Ikke så mærkeligt hvis hun var træt juleaften.
 
I øvrigt gav hun ofte udtryk for for, at det var træls at have fødselsdag juleaften.
 
Jeg tror hun følte sig lidt snydt gavemæssigt, da familien og vi børn ofte slog jule- og fødselsdagsgave sammen til 'en.

                                                                                                      ***

I går havde jeg tænkt, at der skulle pyntes op, men jeg fik en opringning fra yngstedatter i København. Samtalen var kort, men lød nogenlunde sådan:
 
"Kunne du tænke dig at drikke kaffe med mig i Herning på torsdag? Jeg er der i arbejdsmæssig sammenhæng og vi kan mødes fra 16-18."
 
Selvfølgelig ville jeg gerne det.
 
"Ov mor der var lige en anden ting, som du måske godt kan nå inden torsdag.
Jeg fryser om halsen, når jeg cykler på arbejde om morgenen, så vil gerne have sådan en halsdisse, der sidder tæt."

Så er det jo lækkert at have en god garnbeholdning - så skulle skal være sort, grå eller lys?

"Sort - passer til frakken."

Jeg forespurgte ideer på Facebook, fik også sendt et par link fra datteren, hvad den kunne være lige som - og nu er den her - lidt eget design - inspireret mange steder fra, og den tog jo ingen tid at strikke. Jeg var oprigtig nervøs for ikke at kunne nå det. Det havde nu heller ikke gjort noget.

Men en mor vil jo så gerne!
 
                                  
 
 
                                              
 

Her er min opskrift:
 
Vindstopper/halsdisse
Der bruges 25 gr højlandsuld og 42 gram alpaka
Strikkefasthed i glat 18 m = 10 cm
Strikket på p 4.5 i en tråd Blackhill højlandsuld fv Lakrids og 2 tråde Blackhill alpaka
Slå 80 m op – strik frem og tilbage 4 pinde retstrik
Sæt på rundpind (100cm) og brug magic Loop – eller strømpepinde
Strik nu rib 2 r, 2 vr til ønsket længde – så den kan foldes dobbelt ved brug. 
Jeg har strikket til arbejdet målte ca. 20 cm
Derefter deles arbejdet og der strikkes glatstrik over 40 masker – de øvrige hviler. Jeg slog en maske op i hver side (42m) Du kan også vælge at fortsætte med rib eller retstrik over alle masker
Jeg har strikket 3 masker retstrik i hver side – (kant)
Når ”flappen” har ønsket længde (her 12 cm) – afslutter jeg med 4 pinde retstrik
Hæft ender og sy sammen i øverste kant, hvis du valgte at strikke frem og tilbage de første pinde.
Tidsforbrug: 6-10 timer – så en hurtig julegave J
 
Hvis du synes, kan der syes et lille hjerte på "Made with Love"
- for det er den naturligvis
 
God 9. december
 
 


1 kommentar:

  1. Vi synes det er slemt nok med november og februar fødselsdage!
    Din stakkels mor har da aldrig rigtigt nydt hverken jul eller fødselsdag... fordi plejer, burde, skulle kom først!
    Så vi lægge ordene fra Klogebogen på sinde...
    Dejlig halsedisse... enkel og funktionel...
    God torsdagmøde med datteren.. dejligt lige at kunne mødes!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.