mandag den 23. juni 2014

At forme sit strik er lige så spændende som at læse en god bog

Jeg har haft Smilla på 5 og Ditlev på 2 fra fredag til søndag middag. Så der har været liv og glade dage, og strikketøjet lagt væk.

Men de var heller ikke mere end lige kørt, før jeg måtte arbejde lidt videre med det lille kursus, jeg skrev om i sidste indlæg. Tak for alle de gode og informative kommentarer på indlægget.

Blandt kommetarerne nævntes en cardigan "My favorite color", som kan downloades frit.

Det har jeg gjort - og fik godt begyndt i går.

Jeg nyder den proces, det er at forme en strik efterhånden - i et stykke. Det var sådan "Maestro" af Heidi Kirrmaier blev til.

Det er som at læse en spændende bog, hvor man ikke kan lægge den fra sig, før man har slutningen.

Her en collage af arbejdet ind til nu:


1. Man starter med halskanten som er i retstrik over 4 masker -
    jeg bruger provensionel cast on - derfor den grønne tråd i opslag, så det er nemt at få fat i de 4
    masker senere.

2. Her samles maskerne så op imellem retrillerne - nemt :)

3. Skuldrene formes ved udtagninger både på ret- og vrangsiden - her er det kun en enkelt maske, der
    danner skulderen

4. Når skuldrene er lavet - starter udtagninger til ærmerne

5. Det begynder at tage form - der kan prøves undervejs - og foreløbig ser det ud til, at jeg har valgt
    den rigtige størrelse.  

En stolehynde må agere gine - jeg tror det bliver godt.

Jeg strikker i en tråd højlandsuld og en tråd alpaca fra min garnpusher - så det bliver en cardigan til koldere tider - men det var lige det, der var på lageret, og det jeg ved passer til strikkefastheden i opskriften.

En frisk bomuldsfarve ville ellers have været rigtig god til cardiganen.

Jeg forsøger at holde mig direkte til opskriften, da det er en ny metode, der skal afprøves - men har dog lavet en lille ændring i forhold til originalen.

Jeg laver en retstrikket kant på begge forstykker - Dieuwke van Mulligen har kun på det ene. 

Det er ikke altid, jeg kan forlige mig med asymmetri.

Jeg kan næsten ikke vente til jeg får fri fra arbejde i dag - og om en uge sådan cirka er det sommerferie .....

Og om fjorten dage højskoleophold .....


Håber du får en dejlig uge.




1 kommentar:

  1. Ih... det ser godt ud.... Er det ikke bare genialt med Contiguous! Glæder mig til at se den vokse frem... Har selv kigget på den Cardi, jeg kunne godt bruge en, mindst en.....

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.